• Seo Tips

    Oprettet den 31. august 2009

    Skrevet af admin

    Tags

    At søge information på nettet er stadig nyt for mange. Det er det både for de, der søger og for de, der leverer resultaterne. Derfor udvikler Search Marketing sig hele tiden og nye metoder til at “slå” søgemaskinerne bliver løbende introduceret. At der er sket en udvikling kom jeg til at tænke på, da jeg i sidste uge talte med èn, der stadig har svært ved at forstå, hvorfor links er så vigtige for en website for at få en fremtrædende position i søgeresultaterne.

    Jeg troede faktisk, at de fleste i dag vidste, at opbygning af links er en af grundstenene for en succesfuld SEO kampagne. Men der kommer løbende nye til branchen, så her er et lille genopfriskningskursus om, hvorfor links er så vigtige.

    Omkring 1996 begyndte søgemaskinerne at opdage, at søgeresultater udelukkende baseret på sammenhængen mellem søgeord og indhold ikke længere var tilstrækkelige af to grunde. For det første var det mængden af indhold skabt mellem midten og slutningen af 90’erne, der var så enorm, at det var svært at identificere, hvilke dokumenter, der var de mest relevante og skulle placeres øverst. Den anden årsag var, at det var nemt at spamme søgemaskinerne med såkaldt “keyword stuffing”, oprettelse af skjulte tekster og såkaldt cloaking.

    I løbet af 1997 og 1998 blev der lavet en del forskning omkring sammenhængen på nettet (links) – altså hvordan enkelte websites er knyttet til hinanden. To vigtige algoritmer til indrangering af websites blev opfundet. Den ene er PageRank – opfundet af Google – og så den mindre kendte, HITS,  udviklet af professor Jon Kleinberg.

    De to algoritmer arbejder med to vigtige begreber: Knudepunkt og prestige. Et knudepunkt kan sammenlignes med en person i et samfund. Jo flere kontakter (links) en person har i sit netværk, desto vigtigere kan han siges at være i samfundet. Og prestige hænger sammen med hvor mange vigtige folk der er forbundet med dig. Det er derfor, man taler om, at kvaliteten af links er mere vigtig end blot mængden.

    Da jeg forklarede disse fundamentale ting i sidste uge, var der nogle ting, der faldt på plads – sådan så det i hvert fald ud. Men det førte logisk nok til det næste spørgsmål:  “Hvordan får jeg links?” Og det er vel nok 100.000 kr. spørgsmålet indenfor søgemaskineoptimering. Jeg har fået spørgsmålet mange gange og især fra mindre og mellemstore virksomheder.

    Store (kendte) virksomheder har som regel lettere ved at få links end små virksomheder, men starter man i det små og laver en jævn og konstant linkopbygning, så kommer resultaterne. Og fokuserer man benhårdt på sin forretning og sin niche online, så kommer både links og søgeresultater næsten af sig selv.

    En god øvelse som jeg ofte bruger på mine kunder (både store og små) er at bede dem om at skrive 10 grunde til, at jeg skal linke til deres website. Sid ned foran din egen website og spørg, hvilke gode årsager er der til at andre gider at linke til det?

    Det er sjældent at folk finder mere end 5-6 grunde, men det er en god test til at vurdere styrken af indholdet på websiten.  Hvis ingen gider at linke – hvad skal man så med websiten?

    Dette indlæg blev oprettet mandag 31. august 2009 kl. 13:48 og er oprettet i Seo Tips. Du kan følge kommentarer til dette indlæg ved at følge dette RSS 2.0 feed. Du kan give en kommentar eller en trackback fra din website.
  • 0 Kommentarer

    Se nærmere på nogle af de kommentarer, der er afgivet til denne artikel.

  • Skriv en Kommentar

    Lad os vide, hvad du mener.

  • Navn:

    Email (required):

    Website:

    Besked: