• Seo Tips

    Oprettet den 17. august 2009

    Skrevet af admin

    Tags

    , ,

    I SEO processen er der mange opgaver, der kræver din opmærksomhed. Hvordan vil du prioritere dem? Hvilke SEO opgaver bør du bruge det meste af din tid på? Spørg ti forskellige SEO konsulenter og du får sandsynligvis ti forskellige svar.

    Med lad os træde et skridt tilbage og begynde med strategien.

    1. Definer dine mål

    Uden klare mål er det vanskeligt at vide, hvordan du skal bruge din tid. Start med at angive dine mål. Ønsker du at sælge tjenesteydelser eller produkter? Ønsker du at øge trafikken til et nyt niveau? Ønsker du at øge din branding? Hvilke SEO knapper du skal dreje på, afhænger meget af hvilke mål, du forsøger at opnå.

    Når du har din liste, skal du oprette et sæt KPI’er – et godt engelsk begreb. KPI står for Key Performance Indicator. KPI’erne vil give dig nogle parametre til at hjælpe dig med at afgøre, om du opfylder dine mål eller ej.

    Her er et par eksempler:

    • Rank top ti for søgeord x i Google
    • Øge trafikken fra søgemaskiner ved x procent på x måneder
    • Få 1.000 nye signups fra søgning i marts måned
    • Sælg ti produkter pr. dag til søgebrugere i næste uge

    De bedste KPI’er er meget specifikke. Du enten ramme målet eller ej. Din strategi vil blive fastlagt ud fra dine mål. Hvis dit mål er at sælge ti produkter i løbet af næste uge på et nyt websted, så vil din strategi være at glemme SEO (det er langsigtet) og i stedet fokusere på PPC i stedet. Hvis dit mål er at få 1.000 nye e-mail abonnenter i løbet af et år kan du bruge tid på at analysere hvor dine brugere findes på nettet og få dit navn spredt på alverdens sociale medier. Hvis dit mål er at få søgeord x nr. 1 i Google, skal du fokusere meget på linkbuilding og så videre. Dine mål definerer din taktik.

    Når du har en liste med klare målsætninger og en klar liste over KPI’er, er næste skridt at se på alderen af din website.

    2. Hvilken type website har du?

    Ny website
    En af de vigtigste opgaver for de nye websites er linkbuilding. Så længe din website er ukendt og ikke-sammenhængende med andre har den ikke en chance i søgemaskinerne. Så få det grundlæggende på plads – søgeord i title-tags, søgeordsfokuseret indhold, stærk intern linking – men fokuser på linkbuilding. Hvis det betyder, at du skal oprette en stor mængde kvalitetsindhold først, så må det blot være sådan.

    Etableret Website
    Det modsatte er tilfældet for en etableret website. Links er altid vigtige men har du allerede en eksisterende website med masser af indgående links, kan det der gør forskellen være såkaldte on-page faktorer. F.eks. at tilføje en ny side med søgerelevant indhold og linke det internt, så kan det mange gang være nok til at få en god ranking i Google.

    3. De fem vigtigste områder af SEO, du bør bruge tid på

    Disse faktorer kan man altid diskutere, men her er mine bud:

     1. Lave super interessant og målrettet indhold
    Alting starter med bemærkelsesværdigt indhold, det vil sige indhold, som andre bemærker og linker til. Har du enestående, interessant indhold? Kan dit indhold løse et problem? Kan dit indhold give ny indsigt? Kan dit indhold starte – eller bidrage til – en samtale?

    2. Websites egnethed til webcrawling
    Hvis dit indhold ikke kan crawles af søgemaskinerne får du ingen ranking. Vær sikker på, at din hjemmeside er let tilgængelig for både mennesker og søgemaskine spiders.

    3. Opbyg Links
    Googles algoritme baserer sig stærkt på links. Få, byg eller køb links og så kommer din ranking. Sørg for at dine søgeord er i link teksten. Linkbuilding betyder også at opbygge relationer med andre mennesker. Brug en masse tid på at gøre dette, især i starten af din websites levealder.

    4. Title-tag
    Ingen ved nøjagtigt hvor vigtig titlen på den enkelte side er. Men den har helt klart en høj klik-værdi. Har du en god sælgende titel er der flere, der klikker på den. Hvad gør at folk klikker på dine links?

    5. On-Page indhold
    Lad være med at bruge alt for megen tid på en masse gnidder på din website. Sørg for at indholdet er godt og fokuseret mod nogle relevante søgeord og søgeordssætninger. Link siden til relaterede med søgeord i selve teksten og i linkteksten.

    Endelig bør du holde øje med dine konkurrenter. Uanset hvad de gør er du nødt til at gøre mere af samme slags…

    Held og lykke derude:)

    Dette indlæg blev oprettet mandag 17. august 2009 kl. 11:07 og er oprettet i Seo Tips. Du kan følge kommentarer til dette indlæg ved at følge dette RSS 2.0 feed. Du kan give en kommentar eller en trackback fra din website.
  • 0 Kommentarer

    Se nærmere på nogle af de kommentarer, der er afgivet til denne artikel.

  • Skriv en Kommentar

    Lad os vide, hvad du mener.

  • Navn:

    Email (required):

    Website:

    Besked: