• Om SEO

    Oprettet den 17. april 2013

    Skrevet af admin

    Tags

    SEO tekster er et begreb, der er dukket op de sidste år og som navnet antyder er det en webbaseret tekst, man skriver for at ramme et eller andet søgeord i Google. Det ligger implicit i navnet at man skriver for Google og ikke for brugeren eller læseren. Nogle vil måske hævde, at  når man efterspørger SEO tekster, så fortæller man blot, at man gerne vil have lavet en webtekst, som er skrevet så den passer ind i Googles retningslinjer. Det kan selvfølgelig være rigtigt, men er det sjældent. Det kan man selv konstatere, hvis man surfer lidt rundt på nettet og ser udbyderne af disse tekster.

    Tekster på ca. 400 ord tilbydes til priser på omkring 100 kr. Jeg skal da ikke afvise, at nogle af disse tekster kan være udmærket, men som regel hænger pris og kvalitet sammen – det gør det sikkert også når det drejer sig om skrive artikler og tekster på nettet. Uddannede folk vil nok hellere tage et job som journalist eller tekstforfatter, fremfor at tjene 50-100 kr. i timen, så det må være uuddannede, der skriver disse i stedet.

    Men hvordan skal en god tekst eller artikel på nettet se ud.

    1. Skriv til læseren

    Først og fremmest skal teksten skrives til læseren og den besøgende og være relevant i forhold til den hjemmeside den placeres på. Man skal således ramme en bestemt målgruppe eller persona, når der skrives. Du må aldrig skrive en tekst, der kun henvender sig til Googles søgemaskine.

    2. Målret mod relevant søgeterm

    Det er nok her misforståelsen omkring SEO tekster opstår. Når du har et interessant emne, som du ved interesserer din målgruppe, bør du naturligvis undersøge, hvilken relevant søgeterm, den evt. kan målrettes i mod. Den artikel du læser her omhandler SEO tekster, som også er det relevante søgeord, men læg mærke til, at overskriften og titlen på artiklen har mere indhold end blot søgetermen.

    3. Kend din konkurrence

    Hvis du gerne vil til tops i Google på en bestemt søgeterm, skal du se hvem du er oppe imod. Hvad har de lavet af indhold. Er du oppe imod en hel hjemmeside, der har dedikeret alt indhold til at beskrive det, du blot vil skrive en side omkring, så kan det være svært at komme til tops. Det gælder f.eks. søgeordet amarone, som kan være svært for almindelige vinfirmaer at komme til tops på, når de konkurrerer med rene indholdssider, der har skrevet om dette.  Eller er du “blot” oppe imod nogle andre hjemmesider, der også har skrevet en enkelt side omkring dit emne. Det kan fortælle dig lidt om, hvad der skal til for at blive placeret godt.

    På søgetermen “SEO tekster” er de to øverste resultater p.t. relevante artikler med henholdsvis 650 og 935 ord. Så hvis du skal slå dem, skal du lave omfangsrigt og godt indhold.

    4. Lav det bedste indhold

    Hvis du både vil vinde kunderne/læserne og kampen i Google skal du lave det bedste og mest omfattende indhold om de emner, du skriver om. Længere er den sådan set ikke! Før i tiden var der en tommelfingerregel om, at tekster skulle være minimum 400 ord lange for at en artikel havde en chance for at komme til tops i Google. Det er for det meste slet ikke nok mere – nu skal teksterne være længere. Neil Patel fra Quicksprout taler om at de fleste blogindlæg eller artikler i dag skal være på minimum 1.000 ord og helst tættere på 2.000 ord for at have en chance i Google. Det gælder nok mest engelsksprogede artikler, men der kræves også mere af de danske.

    Tager du et emne op, skal du derfor beskrive det omfattende og komme rundt i alle hjørner af emnet. Og meget gerne supplere med billeder, infografik eller video. Du skal tænke på, hvad det er brugeren ønsker at finde, når han har anvendt det pågældende søgeord og sørge for, at han ikke behøver at søge igen.

    5. Husk de vigtigste SEO faktorer

    Endelig skal du naturligvis huske de helt almindelige SEO faktorer i enhver artikel, du skriver. Du skal som minimum huske:

    • Søgeordsrelevant Titel
    • Meta beskrivelse
    • Søgeordsrelevant overskrift
    • Interne og eksterne links
    • Billed tags (hvis du har billeder)

    Jeg håber du vil overveje disse råd, næste gang du skal skrive en artikel på nettet og overvejer at få lavet den “ude i byen”. I øvrigt kom denne artikel op på lidt over 700 ord!

    Dette indlæg blev oprettet onsdag 17. april 2013 kl. 11:47 og er oprettet i Om SEO. Du kan følge kommentarer til dette indlæg ved at følge dette RSS 2.0 feed. Du kan give en kommentar eller en trackback fra din website.
  • 0 Kommentarer

    Se nærmere på nogle af de kommentarer, der er afgivet til denne artikel.

  • Skriv en Kommentar

    Lad os vide, hvad du mener.

  • Navn:

    Email (required):

    Website:

    Besked: