Kategorier
Nyheder

Pas på Google’s personlige søgeresultater

Google har i lang tid personaliserede søgeresultater for personer, der var logget ind på en Google-konto, mens man søgte på Google.  Derfor har man kunnet opleve forskellige resultater i søgemaskinen, alt efter om man var logget ind eller ej. Denne personalisering har Google nu udvidet og det kan give nogle komplikationer rent seo-mæssigt. For nu er det ikke sikkert at, et SEO-firma og kunden ser de samme resultater i Google – ikke smart.

Google har valgt at implementere personaliseret søgning for alle – med mindre man selv slår det fra. Og hvor mange brugere er det lige, der får slået det fra? 2-3%, næppe mange flere. Det betyder, at langt størstedelen af Googles mange anvendere i dag får leveret søgeresultater, der er baseret på den søgeaktivitet, de selv udfører. Det er således ikke en “neutral” søgning men en søgning baseret på, hvordan brugeren opfører sig. Laver man SEO, og ikke slår dette fra, får man altså et misvisende billede af sine rankings.

Og hvor fremgår det så henne i Googles søgemaskine? Hvis du ser øverst til højre i Googles søgemaskine, vil du opdage nedensåtende tre links. Det er linket, ‘Weboversigt’, der er interessant.

google_weboversigt
Går du ind på Weboversigt får du følgende skærmbillede frem:

google_weboversigt2

For at deaktivere skal du klikke på linket ‘Deaktiver tilpasninger, der er baseret på søgeaktivitet’. Dette vil jeg anbefale, at du gør lige nu, så du kun ser neutrale søgeresultater i Google.

2 kommentarer til “Pas på Google’s personlige søgeresultater”

Du skal blot logge ud først. Når først du er logget ind på din google-konto ser Google alt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *