• Seo Tips

    Oprettet den 27. juni 2019

    Skrevet af admin

    Tags

    Når man laver SEO skal man ikke glemme kunderne. Vi har altid så travlt med at finde gode søgeord, at vi ofte glemmer kunderne. Men SEO bør tage udgangspunkt i kunderne og den kunderejse, de tager for at finde dine produkter og services. For dine kunder ønsker ikke det samme indhold på alle trin i kunderejsen – det skal tilpasses det trin, der er på.

    Så i din SEO skal du tage udgangspunkt i den velkendte salgsfunnel bygget på AIDA – Awareness, Interest, Desire, Action. I mange tilfælde kan man dog nøjes med tre typer af søgeord:

    1. Oplysende
    2. Interesse
    3. Handling

    1. Oplysende søgeord

    De oplysende søgeord er de brede søgetermer, der typisk tager form i “hvad er” eller blot består af et ord, f.eks. ‘vin’. Disse søgninger anvendes af personer, der er allerførst i kunderejsen og endnu ikke helt ved, hvad de ønsker. De er ude efter information og måske på at blive klogere, men de er endnu ikke i nærheden af at købe et produkt eller service. De afsøger et område. Et godt eksempel er søgeordet ‘hvad er stress‘, som har godt 800 søgninger om måneden i Google.

    De oplysende søgeord er typisk billige, hvis man skal købe dem i Google Ads. Til gengæld konverterer de ikke særligt godt – altså der er næsten ingen, der køber noget efter at have brugt et bredt og oplysende søgeord.

    2. Interesse søgeord

    Når man er blevet lidt klogere på emnet og måske fundet ud af at man har brug for at få afhjulpet det problem, men søgte efter i trin 1, så begynder man at anvende såkaldte interesse søgeord. Søgeordet bliver mere konkret og man begynder at søge efter en løsning. Fortsætter vi eksemplet med stress fra før, så er det søgeord som ‘stresshåndtering’, ‘råd mod stress’, ‘undgå stress’. Søgetermen består i dette trin ofte af flere ord, da de er mere specifikke.

    Interesse eller løsningssøgeord har færre søgninger end de oplysende søgeord og er typisk lidt dyrere i Adwords, da de konverterer bedre. Men det er stadig ikke mange af disse søgeord, der får folk til at købe noget. Det sker med den næste kategori af søgeord.

    3. Handlingssøgeord

    Når man i trin 2 har fundet ud af, at man har brug for en løsning begynder man at søge efter denne. Man er således klar til at handle. Her søger man således efter selve løsningen og det, man mener at have brug for. Fortsætter vi stress-eksemplet kan det være at søge efter en ‘stresscoach’, ‘stress behandling’ eller ‘stress kursus’. Søgningen bliver konkret og man er interesseret i at finde en leverandør.

    Der er færre antal handlingssøgninger – til gengæld konverterer de godt. Når folk først søger med disse ord, er de interesseret i at købe og forsøger at finde det bedste tilbud, som tilfredsstiller dem. Søgeordene er derfor også de dyreste i Google Ads.

    For at hjælpe dine potentielle kunder i alle trin i kunderejsen er du nødt til at have indhold, der rammer dem i alle trin. Du skal have godt informationsindhold – typisk blogindlæg – der rammer dem i trin 1 og så skal du have mere specifikke artikler og andet indhold, der kan ramme dem i trin 2.

    Endelig skal dit tilbud være så godt, at dine potentielle kunder vælger dig, når de når ned til at træffe en handling.

    Dette indlæg blev oprettet torsdag 27. juni 2019 kl. 13:46 og er oprettet i Seo Tips. Du kan følge kommentarer til dette indlæg ved at følge dette RSS 2.0 feed. Du kan give en kommentar eller en trackback fra din website.
  • 0 Kommentarer

    Se nærmere på nogle af de kommentarer, der er afgivet til denne artikel.

  • Skriv en Kommentar

    Lad os vide, hvad du mener.

  • Navn:

    Email (required):

    Website:

    Besked: