• Seo Tips

    Oprettet den 3. april 2009

    Skrevet af admin

    Tags

    , ,

    Når man skal optimere en website, så den bliver højt placeret i Google, skal man gennemgå en række opgaver. Men processen kan groft skæres til, så man skal igennem tre vigtige trin, hvis en søgemaskineoptimering skal lykkes. Disse tre trin er gennemgået nedenfor:

    1. Analyse fase
    2. Optimering af selve websiten (on-site optimering)
    3. Linkbuilding (off-site optimering)

    Analyse fasen 

    Al god søgemaskineoptimering starter med en eller flere analyser. Den vigtigste analyse er søgeordsanalysen, hvor man finder frem til de søgeord, der er relevante for den pågældende website og som folk rent faktisk søger efter. Der er jo ikke meget ved at ligge nr. 1 i Google på en søgeterm, som ingen søger efter – det giver jo ikke meget trafik. Til at finde relevante søgeord, kan man anvende Google’s søgeordsværktøj, der angiver hvor mange søgninger, der er pr. måned pr. søgeterm. 

    Dernæst er det er god idé at analysere hvor mange resultater, der er på de enkelte søgninger – på den måde får man et overblik over konkurrencen.

    Når man har fundet de relevante søgeord bør man kigge nærmere på, hvordan ens egen website er placeret i dag på disse søgeord. Alt andet lige er det sværere at gå fra nr. 48 (side 5) til nr. 4 end fra nr. 13 (side 2) til nr. 4. Man bør også lave en linkanalyse, der ser på hvor mange og hvilke links, man har i dag og hvilke links ens konkurrenter har. Det giver et godt overblik over, hvor stor en opgave, man er ved at kaste sig ud i. Til linkanalysen kan man bruge Yahoo’s Site Explorer.

    Optimering af selve websiten

    Når man i analysefasen har fundet de relevante søgeord/søgetermer, som man vil forsøge at få gode placeringer i Google på, skal websiten indrettes, så den er søgemaskinevenlig. Det kan betyde alt fra at ændre nogle småting til at skrive helt nyt indhold og lave en del tekniske rokeringer. De vigtigste faktorer for at opnå en høj placeringer er følgende:

    • Søgeord i Title tag
    • Søgeord i brødtekst
    • Sammenhæng mellem søgeord og brødtekst
    • Søgeord i H1 tag
    • Søgeord i domænenavn
    • Søgeord i sidens URL
    • Unik meta tag beskrivelse
    • Linkpopularitet i sidens interne linkstruktur
    • Kvalitet og relevans af links til eksterne sites
    • Sidens alder
    • Mængden af indekserbar tekst
    • Kvalitet af indholdet

    Det bliver for omfattende at gå hele denne liste igennem i denne artikel, men jeg lover at vende tilbage til punkterne i nogle efterfølgende artikler.

    Linkbuilding

    Når selve websiten er optimeret og indholdet er gjort søgemaskinevenligt kan man en gang imellem være heldig, at dette arbejde i sig selv er nok til at man bliver markant bedre positioneret i Google. Det er det dog sjældent og derfor må man i gang med det hårde arbejde – at bygge links til websiten. Populært sagt er et link en “stemme” på en webside og jo flere links, desto flere stemmer har man altså og jo højere op kommer man i Google. Dog er alle links ikke lige. Links skal helst være emnemæssigt relevante og fra (i Googles øjne) populære websites.

    Desuden er det utroligt vigtigt, hvordan selve teksten i linket ser ud – det man kalder ankerteksten, som bør indeholde søgeordet/søgetermen. Hvis man f.eks. vil linke til min artikel om de 10 bedste udenlandske SEO blogs, så skal linket se ud som førnævnt og ikke f.eks. klik her

    Når disse tre SEO trin er gennemført bør websiten alt andet lige begynde sin opstigning i Google. Dog er linkbuilding en kontinuerlig proces, som man i princippet aldrig bliver færdig med! God fornøjelse.

    Dette indlæg blev oprettet fredag 3. april 2009 kl. 15:38 og er oprettet i Seo Tips. Du kan følge kommentarer til dette indlæg ved at følge dette RSS 2.0 feed. Du kan give en kommentar eller en trackback fra din website.
  • 0 Kommentarer

    Se nærmere på nogle af de kommentarer, der er afgivet til denne artikel.

  • Skriv en Kommentar

    Lad os vide, hvad du mener.

  • Navn:

    Email (required):

    Website:

    Besked: